Listalistalista :)

Lista från bokidioten

Favoritbok/böcker som barn:
Sherlock Holmes, Fem-böckerna, Tre-deckarna. Allt som hade med problemlösning, deckare och klurigheter att göra!

Favoritgenre idag:
  Oj, vad svårt. Välskriven samhällskritik och (själv)biografier, blandat eller var för sig.

Typ av böcker jag inte gillar:
lättviktig chick-lit, pretentiösa utvecklingsromaner (ung, insnöad man funderar över livet) (tack bokidioten!); sci/fi, dystopier. Och dåligt skrivna böcker överlag.

Underskattad genre:
Vilken genre Guillous Hamilton-böcker nu passar i.

Författare som betytt nåt särskilt för mig:
Guillou, A.C Doyle

"Nya" författare jag gärna skulle vilja läsa mer av:
Är Jonas Hassan Khmiri fortfarande ny?

Favoritkaraktär i bok:
Jag börjar känna mig lite tjatig här, men Hamilton. Och Herrgott Nöjd i Beck-romanerna, och Stephen i "Ensamhetens brunn".

Karaktär i bok som mest liknar mig själv:
oj, gud så svårt. Jag önskar att jag vore lika vältränad som Hamilton och lika modig som Stephen, men ofta känner jag mig lika rörig som Annika Bengtzon och lika slutkörd som Camille i Gavaldas "Tillsammans är man mindre ensam".

Om jag skrev en egen (skönlitterär) bok, vad skulle den handla om:
jag tror faktiskt jag håller mig till facklitteratur. Mitt sista försök att skriva skönlitteratur var bara patetiskt.

Favoritblogg med litteraturanknytning: bokhora, bokidioten,

Kommentarer
Postat av: Johanna/bokidioten

Jag gillar ditt svar på frågan om karaktärer som liknar dig! Precis så önskar jag att jag svarat själv!

Vad glad jag blev förresten att du valde mig som en favorit-blogg!

Postat av: Prinsessmamman

Jag gillade aldrig Fem och Kitty. Tyckte de var så läskiga. Jag tyckte bättre om Lotta och andra lättsamma tjejböcker! =)

2007-03-15 @ 09:43:53
URL: http://prinsessmamman.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback