"Det tysta övertagandet. Den globala kapitalismen och demokratins död" av Noreena Hertz

Just nu pendlar jag till jobbet, vilket ger mig en massa tid att läsa. Den utnyttjar jag till att läsa böcker som ger mig tankemat, alltså inte i förstahand skönlitterära böcker.

Nyss avslutade jag Noreena Hertz
"Den globala kapitalismen och demokratins död", som handlar just om den globaliserande kapitalismens konsekvenser för nationalstaten och demokratin. Boken kom 2001 och en del har förstås hänt sen dess, men hon analyserar världsläget på ett kristallklart sätt och är oerhört övertygande när hon säger att vi faktiskt inte kan fortsätta ha det på det här viset.

Av världens 100 största ekonomier är 51 företag (!) och endast 49 länder (!!) och företagen får allt större makt över politiken. Hon menar att ekonomin till och med ÄR den nya politiken: företagen använder ekonomiska argument för att spela ut regeringar mot varandra när det gäller att få så fördelaktiga villkor som möjligt för sin verksamhet; länders befolkningar har övergett valurnorna som påtryckningsmedel och röstar istället med plånboken eller ute på gatorna och politikerna ägnar sig inte längre åt traditionell politik, utan vänder sig istället till näringslivet.

Men det är inte helt svart eller vitt; företag tar i viss mån över uppgifter som staten tidigare hade: tillhandahåller sjukhus (gruvföretag i hiv-drabbade Sydafrika), skolor och bostadsområden. Vilken roll spelar företagen egentligen?

Hertz lösning på hur vi kan komma undan en planet där företagen sätter agendan är inte helt trovärdig, eftersom det verkar en aning svårgenomförbart, men hennes analys av situationen är definitivt trovärdig och viktig att diskutera. Jag vill inte ha en värld där demokratin inget är värd och där vi inte längre kan förlita oss på ett samhälle för att ta hand om oss när vi blir gamla eller skröpliga!

Tänkvärt och diskussionsväckande. Läs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback