"Ensamhetens brunn" av Radclyffe Hall

"Ensamhetens brunn" av Radclyffe Hall har kallats Lesbiskhetens bibel och jag har varit sugen på den länge.

500 sidor där inte en enda är tråkig, det är en bedrift för en bok som är skriven i början av förra seklet, tycker jag! Utgåvan jag fick tag i hade dessutom ett oerhört praktiskt litet hm, bokmärke är det nog, i form av ett snöre som man lägger på den sidan där man är. Sånt borde fler böcker har, jag gör alltid hundöron, eftersom lösa bokmärken oundvikligen alltid försvinner i min hantering.

Nåväl, nog om den tangenten. Det var ju boken jag skulle prisa. För prisas bör den, faktiskt. Den är full av 1800-1900-talig överklassmiljö, romantiska resor, älskvärda karaktärer, underbara miljöbeskrivningar och framförallt fantastiska skildringar av den hungriga, längtande och så fruktansvärt otillåtna lesbiska kärleken. Och ett inlägg i debatten om homosexualitet som är tidslöst!

Stephen är verkligen inte som andra unga flickor. Hon uppfostras av sin pappa som pojkflicka, lär sig rida, fäktas, bär manskläder och har håret kort. Hon avskyr den jämnåriga, pimpinettiga och så traditionellt kvinnliga vännen som hon tvingas umgås med. Och så träffas hon av kärleken. Nej, den inte bara träffar henne, den slår henne med full kraft och hela hennes jag drabbas av den.

Vi får följa Stephen genom hela hennes liv och Hall har lyckats med att teckna hela hennes liv som intressant, utan att texten någonstans "dör av". Jag var med om hennes första rävjakt, hennes debutroman, hennes stora misslyckande och i mötena med alla andra av bokens karaktärer. Det känns verkligen som ett privilegium att ha träffat henne och hennes vänner.

Stephen hör till Englands absoluta överklass och har de finansiella och manérmässiga förutsättningarna för att lyckas vartän hon hamnar i livet. Det sociala stigma hennes lesbiskhet ger henne förtar inte hennes fördelar i livet, även om hon såklart får lida av det. Och som hon lider! Hon blir förvisad från landet av sin mor och flyttar med sin lärarinna till andra sidan kanalen för att starta ett nytt liv, något som väl ändå går förvånansvärt smidigt, får man säga.

De materiella förutsättningarna som hennes livslott gav henne irriterar min arbetarklassjäl lite. Det är så enkelt för henne att bara flytta! Flytta från den sociala utstöttheten till en ny arena. Min mer balanserade sida gläds ändå med henne att hon har de möjligheterna; såklart är det inte hennes fel att hon är född rik. Gudarna ska veta att hon har fått mer än sin beskärda del av lidande och ett ekonomiskt sådant skulle bara lägga sten på börda.

Och genom att göra Stephen så oberoende, får Hall chansen att fokusera på homosexualiteten och dess konsekvenser i en tidsålder där "förbjudet" inte räcker för att beskriva den lesbiska kärleken. Den kärleken är dubbelt förbjuden: den är inte bara mellan två personer av samma kön: dessa personer är dessutom KVINNOR, dessa redan lågt stående varelser i vårt samhälle.

Förutom att visa på det naturliga i kärlek och det onaturliga i samhällets värdering av just den lesbiska (homosexuella) kärleken (och här kom min värdering av homosexualitet som ett brev på posten!) visar den här boken på ytterligare möjligheter att "think outside the box"; man behöver inte gifta sig för att få ett meningsfullt liv och en försörjning, kvinnor är minst lika kapabla som män (om inte mer, eftersom de lesbiska kvinnor vi möter här får utstå både kvinnors OCH mäns kritik). Det där med giftermålet som ett medel till försörjning är förstås tidsbundet och inte lika aktuellt idag som när boken kom ut, men det behöver ju knappt ens påpekas.

Men poängen kvarstår: vi borde ju faktiskt inte ens ha någon "box". Eller, som de kategoriälskande djur vi människor är, kommer vi nog alltid att dras med nån sorts låda, men den borde iaf lådan bli mer som ett.. moln. Vi behöver jobba mer på våra fördomar och bli lite mer flexibla! Fortfarande är ju vissa människor mer jämlika än andra och det behöver vi jobba ordentligt på!

Ensamhetens brunn är ett fantastiskt stycke läsning, både innehållsmässigt och formmässigt. Tankeväckande kring samhällets definition av rätt och fel, godkänt och icke-godkänt beteende och styrkan hos människor som bryter mot normen, eftersom den enligt dem är för snäv. Formmässigt lysande och inte en enda tråkig sida av 500.

Men läs det eventuella förordet, sist, annars förtas spänningen och boken blir bara ett analysobjekt!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Det bästa med den boken, tycker jag, var hur Stephen kunde uttrycka sig så vackert. Jag ville skriva in hela scener på datorn för att spara (lånade boken på biblioteket). Det slutade ändå med bara ett citat som jag verkligen älskar;
"Om vår kärlek är synd, då måste himlen vara full av likadana hänsynslösa, osjälviska syndare som vi två"
Hennes ord gjorde mig ibland rörd till tårar och jag önskar att jag kunde skriva lika bra. Det är bara att öva så kanske jag kan skriva något som ens är hälften lika gripande som den boken.
Favoritkaraktären var Jamie som dyker upp senare i boken. Det var mycket sorgligt, det som hände.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback