"The Known World" av Edward P. Jones

The Known World tar oss med till slaveriets amerikanska sydstater (finns det sydstater nån annanstans?) och vill diskutera en av slaveriets konstigaste saker: f.d. slavar som själva köper slavar. (Slaveriet är per definition konstigt, vill jag bara förtydliga, men det här är ännu konstigare).

Henry Townsend köps fri från sin ägare William Robbins av sina föräldrar Augustus och Mildred. Henry är en skicklig hantverkare och har dessutom ett bra förhållande till Robbins, både under sin tid som slav och tiden därefter. Henry är driftig och köper sig en bit land inte långt från Robbins plantage. Han köper sig oxå sin första egna slav och snart har han en egen plantage med ett gäng slavar som arbetar för honom. Han blir snart en förmögen man.

Det här är ett mästerverk!

Hade man kunnat skära i tid, så är det Jones har gjort! Han har med ett vasst verktyg försiktigt plockat en bit av tiden med alla dess trådar framåt och bakåt, alla personligheter, alla släktband, alla geografiska knutpunkter, alla små men viktiga småsaker och omvandlat tidsstycket till text utan att någonting går förlorat! Han får med alla lösa trådar om hur det gick för henne som flyttade dit; vad som hände med de som inte återfanns; vad hon spelade för roll då och varför de två har det förhållandet till varandra nu och hur han kände henne. Ingenting har gått förlorat, inga lösa trådar finns!

Den här boken är som inget annat jag har läst. Att läsa den här boken är inte som att lära känna eller bli presenterade för Caldonia, Henry, Augustus, Mildred, Moses, mfl -det är som att man känner dem, som att man faktiskt vet hur det gick för dem, men att man inte minns det förrän Jones återberättar det för en. Det är framförallt sättet han flätar ihop nutid och framtid som ger det intrycket, just så som åtminstone jag gör när jag tänker tillbaka på något som har hänt: jag minns både vad som hände vid det specifika tillfället, men oxå hur det sen gick med personerna ifråga, så att det flätas ihop till en historia.

Inskrivet i, nej, inpräntat i själva papperet, i ordens trycksvärta, i det stycke av tid man "minns" finns den alltid närvarande frågan om varför en före detta slav själv köper slavar. Samtidigt med fascinationen över den makalöst berättade historien är den närvarande och eftersom Jones har lyft ut 1850-talet till en tid när mycket är annorlunda, så är den närvaron så självklar att jag närmast förundras över att jag aldrig har funderat över frågan tidigare. Varför minns jag inte att det här har hänt; att jag har funderat över det här?

"The Known World" är så här långt Årets Läsupplevelse och den känns väldigt väldigt svårslagen -den här boken MÅSTE läsas. Så att ni oxå får minnas!

Uppd: Läs gärna SvD recension om boken, som fick Pulitzerpriset 2004.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback