"Den allvarsamma leken" av Hjalmar Söderberg

Så var den läst då, den jag gått och suktat efter så länge. "Den allvarsamma leken" av Hjalmar Söderberg. Underbar, men med en lite bitter eftersmak. Arvid och Lydia blir förälskade när de är unga, det är sent 1800-tal i Stockholm och man gifter sig inte hur som helst. De går och trånar på var sitt håll och sidorna ångar kärlek. Albert har inte egentlgen något att erbjuda Lydia; han går ett prövoår på läroverket och är lovande som lärare och han arbetar extra på en tidning. Men vad bryr sig kärleken om ekonomi? De förlovar sig och gifter sig.

På var sitt håll.

Lydia först och Arvid är lite bitter. Han söker tröst hos en flicka, något som visar sig leda till en son. Föräldrarna har ingen tanke på att gifta sig, utan Arvid försörjer sonen, vilket får min respekt att växa för honom. Han gifter sig också, vilket kommer som lite av en överraskning för honom, då han inte har tänkt den tanken alls. Två barn "välsignas" de med och ett stort socialt umgänge.  Arvid vantrivs i äktenskapet och kan inte få Lydia ur tankarna.

10 år senare möts de igen och börjar ta upp kontakten, båda gifta på sitt håll. Här börjar det bli lite bittert. Okej att det inte var det enklaste att ta ut skilsmässa på sent 1800-tal, med försörjning, barn och det sociala stigmat som det kunde innebära, men var lite ansvarsfulla människor! Och det tjörvar verkligen till sig, framförallt mellan Arvid och Lydia. Kanske är de inte vad de en gång var, ens för varandra och risken för besvikelse är överhängande. Lydia är kanske den av de två som förändrats mest...

Men visst lider jag med dem, fångade på varsitt håll i trista äktenskap med någon de inte älskar och med kärleken så nära. Men ändå så långt ifrån.

Jag fascineras av språket. Jag uppfattar det som så enkelt, men det fångar känslor och stämningar och tankar som är allt annat än enkla. Jag tänker inte ens kommentera att det är gammaldags (äro, gingo, etc.) och därmed markera att det inte är något negativt för mig.

En glödande komplex kärlekshistoria väl inbäddad i den tidens sociala väv. Jag behöver nog läsa den igen när jag inte är så nyfiken på hur det ska gå för dem, så att jag inte behöver ha så bråttom att komma vidare och kan fokusera på detaljer mer. Slutet gjorde mig besviken, men det kanske var det enda möjliga. Förstås är den bra, även om otrogna människor alltid gör mig lite putt. Och den är faktiskt tidlös, även om den väldigt exakt är placerad i en tidsålder. Och underbar i allt sitt kärlekskranka, längtande, lidande. Och mitt i den praktiska realiteten som kallas vardag. Jo, jag tyckte om den.

Bild: AdLibris (fast den bok jag lånade var faktiskt charmigare. Men det här var den enda jag hittade bild på, så håll till godo...)

Kommentarer
Postat av: miri

Ännu en klassiker jag inte läst! Har läst Martin Bircks ungdom och just den berörde inte alls. Har du läst den och isf tyckte du den var bättre eller sämre än Den allvarsamma leken?

Har förresten länkat dej. Hoppas det äro ok! :)

Postat av: Camilla

Det här är första boken jag läser av Söderberg, men jag får kolla upp Martin Birks ungdom oxå. Och se om den oxå åker iväg till bibblan oläst ;)

O såklart är det okej att du länkar :)

2006-12-09 @ 10:12:16
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: arta

visste du att Gun-Britt Sundström har skrivit en motsvarande bok till "den allvarsamma leken" fast hela historian speglas ur Lydias perspektiv. Själv har jag inte läst den. men jag vet bara om att den finns och heter "För Lydia"

2007-12-11 @ 08:41:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback