Om pocketfodral

Erika gav sig ett som belöning för en lyckad tenta, Spectatia ogillar dem för att de inte ger henne läsinspiration och Ylva förvackrar (oerhört vackert ord, för övrigt) sitt med broderi. De senaste dagarna har jag läst flera inlägg om pocketfodralen. Jag har flera gånger förtjust klämt på och valt mellan dessa söta kreationer på Pocketshop, men aldrig kommit mig för att köpa. Behöver jag egentligen ett?

Jag läser ofta, men inte alltid, pocketböcker och låter dem utan skydd ligga och drälla i väskan/ryggsäcken. Det har hittills gått bra, de blir inte skavda (min väska är inte så stor..) och bokmärken trillar inte ur (eftersom jag hittills har använt ett magnetiskt). Det skulle möjligen vara för det fiffiga bokmärkesbandet då, så att jag slipper göra hundöron (som jag tvingades till när jag tappade mitt magnetiska bokmärke nånstans mellan tåget och spårvagnen ).

Men jag älskar formen på fodralen, så perfekt proportionelig, mönstrena (neoprenblommorna man kan se i länken ovan och tunnelbanekartan med författarnamn som stationer) och idén att med vackra tyger omhulda sina kärlekar. Kanske kunde man i fodralet dessutom förvara sin Thumb thing, för mer svårförvarad liten pryl får man faktiskt leta efter!

Använder du pocketfodral? Varför/varför inte?

Kommentarer
Postat av: Erika

Åh, Thumb thing! Köpte en mörkrosa när jag var i New York... Typiskt kul och praktisk sak. Kan också meddela att jag hittills trivs väldigt bra med mitt pocketfodral.

Postat av: Johanna/bokidioten

Jag har köpt ett. Eller, mer sanningsenligt, flera. Men, precis som med bokmärken använder jag dem inte i praktiken. De blir lite bulligare och mer svårhanterligare också, tycker jag.

2008-02-09 @ 12:09:22
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Åsa

Nä, jag skulle inte använda dem, det är jag 100% säker på... Pocketar läser jag ändå oftast ut på en dag eller två så de behöver inte skyddas. Dessutom är de ju så billiga att om de av nån anledning skulle falla i bitar kan man alltid ersätta med en ny...

Bokmärke använder jag inte heller, jag har sifferminne och kommer ihåg vilken sida jag var på. Dessutom ser man ofta rätt tydligt på en pocket vilket blad som faller upp lättast när man öppnar den igen :)

2008-02-09 @ 13:46:08
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Hermia

Fick ett linnefodral med sidenband (bokmärke) i julklapp som jag nu invigt genom att klä på Vit som marmor. Är dock mer rädd att spilla eller liknande på fodralet än på boken...

2008-02-10 @ 14:23:13
URL: http://hermiasay.blogspot.com
Postat av: Pi

Jag använder varken fodral eller bokmärken. Mina handväskor är redan fulla av onödiga saker som jag släpar fram och tillbaka till jobbet. Jag vill ha färre, inte fler, prylar i mitt liv.

Fast det måste jag påminna mig om när jag ser vissa fodral. För de är ju fina.

2008-02-13 @ 10:57:47
Postat av: camilla svarar

Erika: Thumbthing är en typisk i-landspryl. Men rolig :)

Johanna: pocketar är ju i så smidigt format redan utan fodral o jag kan tänka mig att det är något som förloras...

Åsa: lyllos dig med sifferminne! Jag kan komma ihåg sidnumret första gången jag gör uppehåll i en bok, men sen generaliserar jag det till att gälla alla böcker jag är igång med och jag kan bara hålla detta enda nummer i huvet. Så jag kör på bokmärken :)

Hermia: haha, man kanske får köpa finfodral att ha på böckerna i bokhyllan och fulfodral när böckerna ska användas ;)

Pi: klok tanke, ett pocketfodral är egentligen en ganska onödig pryl, om än väldigt väldigt fina. Tur att de finns lite överallt, så kan man iaf få tycka att de är fina, utan att för den skull behöva köpa ett :)

2008-02-13 @ 12:21:43
URL: http://camillasboklada.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback