Världen tycks fungera ändå

När dagen börjar med att klockan är 12.38 när man vaknar av att först den fasta telefonen ringer och sedan mobilen; när lakanen klibbar mot huden eftersom man är fullständigt kallsvettig av mardrömmar och man inte är riktigt säker på vad som är verklighet och dröm, så är det bara att konstatera att det här är en sån här dag som det bara gäller att ta sig igenom. Alla planer lades på hyllan. Idag gäller det att leva långsamt.

Sen får jag ett ett samtal som börjar med "jag tänkte mest ringa och säga att jag tycker om dig" och tänkte att kanske går den här dagen att få rätsida på ändå.

Så jag kurade ihop mig och läser ett förtjust utrop på
bokhoras blogg om bok som blir pjäs (har inte läst boken..); ser att Therezz oxå har drömt mardrömmar, men likväl är förtjust i kjolar; får tips på en understreckare och ett test från bokidiotens inlägg om Ture Sventon (och börjar längta efter semlor!); smittats av den obändiga livsglädjen i underbaraclaras härliga inlägg; tvärkommit ihåg exakt hur mycket jag älskade Arvingarna när jag var tretton när jag läser hos Onekligen; läst Hemliga Pappans längtan efter vila; tyst tackat Jonas Gardell för att han delar med sig av sina välskriverier och blir tryggt förvissad om att livet fortgår som vanligt med Absolut Guldkants inlägg (varför vet jag inte, men hon utstålar en sån härligt trygg och leende känsla med sin blogg). (Där hittade jag för övrigt min nuvarande favoritlåt med Sahara Hotnights). Till sist kikar jag in hos både Bella och Ebba bara för de ger mig chansen att se glimtar ur liv som är så himla långt från mitt...(och för att skrattande få skaka lite på huvudet).

Och så konstaterar jag att jorden tycks snurra och människor fortsätter leva sina liv precis som vanligt, även fast mitt liv känns helt avstannat. Världen funkar utan att jag behöver göra det.

Det är skönt.

Kommentarer
Postat av: Johanna/bokidioten

Jag tycker om din formulering om att "idag gäller det att leva livet långsamt". Klokt! Jag ska försöka komma ihåg det tills det är min tur med en sån dag!

Postat av: Camilla

Johanna: tack :) Ställer jag in mig på att leva långsamt och inte ha några höga ambitioner för dagen, så slutar det ofta med att dagen blir bra ändå. För att jag har skippat de höga ambitionerna...

2007-11-23 @ 12:52:32
URL: http://camillasboklada.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback