Kan man vara beroende av bibliotek?

Idag är det hejdlöst synd om mig.

1) Jag är inte på väg till Bokhorornas
bokkollo. Ett helt dygn med fellow bokfrälsta vore en sån härlig hösttreat. Precis en sån energikick jag skulle behöva. Men det blev inte så.

2) Jag har inget att läsa. Couplands "Generation X" har jag förvisso kommit en bit in i, men den funkar som pendlingsläsning: lätt att läsa enkvarttjugominuter innan pendlarkoma inträder. Jag är inte jättesugen på att läsa den innan jag ska somna. Den känns för...lättillgänglig. Men min läshög är slut. Ingen Larsson eller Mina som väntar på att få sluka mig och vägra släppa mig ifrån sig, trots att svältdöden grinar mig i ansiktet.

3) Jag F-R-Y-S-E-R! Lägenheten är iskall och mina torgvantar, både de i ull och bomull, är spårlöst försvunna. Jag har garderat mig med med långkalsonger, smurftofflor* och dubbla tröjor.  Mina fingrar blir isigare och isigare ju längre jag sitter här, trots jag med jämna mellanrum värmer de mot både vällingmugg och tekopp. Och ingen finns det här jag kan krama heller. För..

4) Fantastiskheten kommer inte hem förrän på torsdag! Vi har sovit ihop två nätter den här veckan och knappt hunnit kramas alls! Jag trodde han skulle komma hem på söndag och då är torsdag väääldigt långt borta.

5) "Tillsammans är man mindre ensam" som jag och bästa C. hade tänkt se går inte förrän på måndag. Vi var ju biosugna igår redan o den verkar vara en film fylld av precis så mycket värme som man behöver i oktober (se punkt 3 ovan om värme).

Jag tröstar mig med en dejt med bästa C. ikväll. Förhoppningsvis vill hon dricka en massa rödvin med mig. Eller så gör vi något annat. Varmt. Inomhus. Som att se en film. Eller prata. Under varsin filt.

Jag tröstar mig oxå med ett besök på bibblan. Min läshög tog slut för ett par dagar sen och jag inser att jag längtar tills lördagen kommer och jag kan okynnesgå dit. Kan man bli beroende av bibliotek?


*dunsockar. Har ni inte tänkt på hur lika smurffötter de är när man har dem på sig? Åtminstone på mina fötter...

Kommentarer
Postat av: Kerstin, bibliotekschef

JA! Man kan kan bli beroende av bibliotek, fråga mig jag vet. Och efter vad jag från säker källa har hört, så har du så länge du kan minnas och faktiskt lite till alltid gjort MYCKET regelbundna biblioteksbesök. Så du är definitivt beroende. Bot finns inte än och det finns som tur är inga pengar till forskning för någon bot.

För egen del så har nog beroendet övergått till något kroniskt eftersom jobbar på bibliotek och trivs som fisken i vattnet.

Allt för denna gång
Tack och hej.
kerstin

2007-11-05 @ 10:55:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback