"Djävulen bär Prada" av Lauren Weisberger

Jag är inget stort fan av chic-litt, men här ska villigt erkännas att jag föll för allt hypande, reklamande och suckande. Den här boken är faktiskt orsaken till att jag skaffade lånekort på jobborten: den hade tvåhundra reservationer på min vanliga bibbla, men stod bara och väntade i underhållningshyllan på jobbortens bibbla. Så vad gör en stackars lättpåverkad, bokknarkande tös...

Andrea har just slutat college, rest runt i Europa och lyckas få jobb på Runway, modevärldens hetaste tidning, som biträdande assistent till chefredaktören Miranda. Hon har ingen aning om vad hon ger sig in i, men lockas av Mirandas alla kontakter och det faktum att Miranda brukar fixa bra jobb till sina assistenter efter ett år. Och vilket år det blir...

Jag faller som en fura för den här boken. Snabbt går det, både i handlingen och att vända blad. Jag försvinner fullständigt ner i den och avundas Andrea att hon får snygga märkeskläder, skitläckra skor, får knalla omkring i högklackat dagarna i ända, åka hyrbil och dricka take-awaykaffe. Det är något med den världen som är bedövande. Weisberger har jobbat under Anna Wintour, chefredaktör på Vouge, och det är visst tydligt varifrån inspirationen till Miranda kom...vilket man visst vet om man kan något om den där världen. Fast boken känns väldigt autentisk, så det ligger allt nära till hands att inte allt är påhittat.

Men hon har en psykopat till chef, hinner aldrig äta och försummar sina närmaste. Det är inte den världen värd. Jag stör mig på märkesfixeringen, klädfixeringen, över huvudtaget all fixering vid yta. Weisberger lyckas fånga modevärlden i all sin hysteri, vilket gör att jag är inne på min andra genomläsning av boken. För visst fascineras jag av den världen. Och det är tur att den finns i bokform. För jag skulle aldrig palla att leva i den. Orka gå i högklackat en vanlig vardag.

Kommentarer
Postat av: *Malin*

Jag gillar inte heller chick-lit o kan också bli helt allergisk mot überhypade böcker. Men DBP är riktigt, riktigt bra! Jag diggar den starkt o faktiskt så gillade jag filmen lika mkt. Visst saknade den en hel del, men så är det ju alltid med filmatiseringar.

Postat av: Eva

Jag tyckte också om den!

2007-06-25 @ 09:53:53
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: camilla

Malin: Jag får se om jag vågar mig på filmen, där har jag en känsla av att jag kommer att bli besviken...så jag väntar lite..
Eva: Vad roligt :) Den verkar gå hem hos många, den boken.

2007-06-28 @ 13:21:53
URL: http://camillasboklada.blogg
Postat av: Ika

Ahh, tack för den sista meningen. Jag satt redan och tänkte att för allt i världen, hur kan man se det som avundsvärt att gå omkring i högklackat varje dag...

2007-06-29 @ 23:22:11
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: camilla

Ika: Alltså, jag gillar högklackat. Ljudet av det och hållningen man får. Men jag trippar allra helst från skohyllan till soffan och lägger mig där och kikar på skorna över bokkanten ;)

2007-07-01 @ 13:20:30
URL: http://camillasboklada.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback