Läsåret 2008

Under 2008 tänkte jag att jag skulle bli bättre på att lämna igen mina bibbloböcker, målet är att inte ha några förseningsavgifter alls. Det är, konstigt nog, oftast inte böcker jag älskar som jag dröjer med att lämna tillbaka, utan böcker som jag inte har läst alls, utan som bara ligger. Jag samlar alla bibbloböckerna i en hög i sovrumsfönstret, så det borde ju vara lätt att ta dem med mig. Tycker man. Men så är visst inte fallet alls. Så, skärpning, tösen. I år ska jag göra något roligare för bötespengarna (nej, så mycket böter blir det inte...men en hunka kan man ju ha roligare för, typ ta en fika eller så).

Efter den väldigt trevliga bekantskapen med Khaled Housseini, så tänkte jag oxå under det kommande året försöka läsa böcker fler från icke-anglosaxiska länder. Jag vill läsa mer av författare från Mellanöstern, Indien och Latinamerika. Tips emottages tacksamt :)

De anglosaxiska böcker jag ändå läser ska jag i större utsträckning läsa på engelska. Några av de bästa läsupplevelser jag har haft under det gångna året har varit böcker skrivna med engelska som originalspråk, så jag tänkte fortsätta i det spåret. 

Slutligen tänkte jag oxå försöka få mera "riktig" lästid, d.v.s. tid dedikerad till läsning. Jag hade tid till det i början av 2007, men med uppsats och jobb, så blev det körigt och sen dess har det mest blivit pendlingsläsning eller en stund innan jag ska sova. Jag vill ju njuta meeeer ;)

Plus att min bokräkning förstås kvarstår, med med årsskifte i november. Jag hoppas att jag läser ännu fler böcker i år!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej svara gärna på dagens fråga :)

Postat av: Maria

Indien-boktips ger jag gärna! :) Här kommer några böcker av indiska författare som jag läst och tyckt om.

"Vem vill bli miljardär?" av Vikas Swarup
"The Sari Shop" av Rupa Bajwa (vet inte om den finns på svenska)
"Narmadas sång" och "Klättra och kana" av Gita Mehta (jag tror att hon har skrivit fler böcker, men jag har bara läst de här två. Den sistnämnda är inte skönlitterär.)
"Dagar i Mahuldiha" av Anita Agnihotri.

Jag har skrivit mer eller mindre om allihop i min blogg, om du vill läsa lite om vad de handlar om. Enklast är nog i så fall att göra en sökning i bloggen. Den ordning jag har räknat upp böckerna här ovan är även den ordning jag rekommenderar dem, alltså jag tyckte bäst om den översta osv.

2008-01-07 @ 16:58:10
URL: http://mariasbokblogg.blogspot.com
Postat av: Hermia

Mitt bibliotekariska jag går förstås i gång på boktips. Några fina böcker inför din "temaläsning" är:

Ingen i världen av Hisham Matar
Midnattsbarnen av Salman Rushdie
Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez (helt enkelt underbar!)
och I väntan på ett namn av Jhumpa Lahiri

Önskar jag hade tålamodet att läsa på engelska men det tar så lång tid och jag är rädd att missa det mer subtila...

2008-01-08 @ 11:34:34
URL: http://hermiasay.blogspot.com
Postat av: Camilla svarar

Maria och Hermia: tackar ödmjukast för era förslag som nu är överförda till bokboken och kommer att konsulteras vid nästa bibblobesök :)

Det är så kul att få tips från andra bloggare och jag läser nästan uteslutande böcker som jag hittat på nätet, via bloggare eller hittade på annat sätt.

Återkommer såklart med omdömen om böckerna :)

2008-01-13 @ 11:18:11
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: Pi

Men så likt.

Jag glömmer också bort de ointressanta, olästa biblioteksböckerna.

Och jag planerar också att läsa fler icke-anglosaxiska författare i år. Hittills har det blivit en styck fransk/japansk bok. Håller på med en fransk/kinesisk just nu.

Och efter att ha läst Liseys berättelse, så har jag lovar mig själv att ALDRIG mer läsa kin i översättning.

2008-01-23 @ 12:53:10
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: camilla svarar

Pi: Jag läser just nu böcker skrivna av engelsktalande personer, men som utspelar sig i Indien respektive Sydrodesia, så jag har uppfyllt målet halvvägs ;)

O översättningar ska man vara försiktig med...man blir lätt besviken. Eller avskräckt. Eller förbannad. Eller allt på en gång ;)

2008-01-24 @ 12:55:07
URL: http://camillasboklada.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback