"Stjärnor utan svindel" av Louise Boije av Gennäs

Det här är en av mina favoritböcker. Jag vet inte hur många gånger jag har läst om konservativa, borgerliga straighta Sophie som möter vänsterradikala lesbiska Kaja och hela hennes värld skakas. Klokt, varmt och innerligt om kärlek, normer, samhällets förväntningar, hur människor utvecklas när de stöts och blöts mot varandra, men framförallt en underbar skildring av en människas kärlek till en annan och hur tjörvigt det blir när föremålet för förälskelsen inte är vad normen föreskriver.

Det är svårt att med beskrivningar göra den här boken rättvisa. Det blir lätt platt och banalt och enkelt och det är raka motsatsen till vad den här boken är. Hittar nya saker att fundera över varje gång jag läser den.

Njutning, bara. LÄS!

Kommentarer
Postat av: Eva

Den ska jag komma ihåg att titta efter nästa gång jag går till biblioteket!!!

Postat av: Cornelia

Det är en av mina favoriter också. Det är flera år sedan jag läste den, men nu blev jag sugen på omläsning.

2007-06-24 @ 20:57:16
URL: http://corneliamenew.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback