"Ingen mänska en ö" av Loise Boije av Gennäs

Eftersom jag älskar "Stjärnor utan svindel", så gav jag mig på att läsa om Maja, Christos och farmor. Inte lika "dense" som "Stjärnor utan svindel", men ändå tankeväckande om samhällets konsekvenser för dess invånare. Hon fångar härligt många sociologiskt intressanta aspekter; generationsklyftor, hur samhället tar hand om den åldrande generationen, olikheter mellan invandrare och svenskar och klassresor och vilka konflikter det kan skapa. Och hur det kan vara att ung och bo själv.

Maja läser sociologi (!), bor ensam i en etta och fångar på pricken mina tankar om den självvalda ensamheten:

"För mig var ensamheten något heligt - i alla fall så länge den var självvald. Att vara ensam när man ville det själv. det var att äntligen få vara ifred med den enda människa man verkligen helt kunde slappna av med -sig själv. Det var att få ligga i badet med tända värmeljus och läsa lånade romaner från biblioteket, och tappade man dem i badet så var det inte hela världen - man kunde alltid smyga upp och lämpa in dem i återinkastet när ingen såg på. Det var att koka snabbmakaroner och äta dem med mycket smör och ketchup direkt ur kastullen medan man läste Serieparaden. Det var att gå omkring i pyjamas ända tills klockan tio på kvällen och inte göra ett dyft mer än att låta tankarna vandra och bestämma ens handlingar -en timme över frukost och DN, en timme över ett gammalt fotoalbun bara för att man råkade fästa blicken på det i bokhyllan, en timme till i köket med att göra experimentnegerbollar utan havreflingor eftersom man inte hade några hemma och inte orkade gå ut och köpa och inte hade några pengar i alla fall, en timme med att lägga ansiktsmask av yoghurt enligt ett gammalt recept ur Vecko-Revyn och plocka ögonbrynen och raka benen, två timmar med en gammal långfilmsmatiné med Edvard Persson, två timmar i telefon med olika kursare om allt från litteratur till hjärtkross, en timme med gamla debattartiklar man hade klippt ut men aldrig orkat läsa, en timme med att försöka sy om en gammal klänning, en timme med att bara ligga och glo på fiskarna sedan klänningen hade åkt i papperskorgen eftersom den inte ens dög som skurtrasa. Det var att bestämma själv och äntligen få tid att göra det man aldrig hann göra när någon annan var i närheten. kanske var det bara själva valet - att göra eller inte göra. som kändes så viktigt, och det faktum att det var helt och hållet, fullständigt, ens eget." (1994 s 56)

Boije av Gennäs blandar vardagsfunderingar och djupare filosoferingar på ett sätt som ger plöjläsningen en djupare dimension. Den här kommer att stanna med mig länge.

Kommentarer
Postat av: Ika

Jag läste den här när jag var sexton, och älskade den. Läste om den ett par tre år senare och älskade den fortfarande. Gav bort ett exemplar åt en utlandsboende kusin också, minns jag, bara för att jag tyckte att boken var så bra att hon måste läsa den. Nu har jag inte vågat läsa den fler gånger, efter att jag bläddrat i och förfärats av nån tv-såpa-bok av författaren. Blev lite rädd att det var i ungdomligt oförstånd jag tagit Ingen mänska en ö till mitt hjärta.

Postat av: Asbjornmarita

I am really impressed!!

2008-05-30 @ 13:05:56
URL: http://asbjornmarita.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback