Humörfix!

Idag har jag haft en riktigt seeeg dag. Har känt mig helt avstängd och gått omkring som en zombie hela dagen, utan det minsta geist eller engagemang. Tog mig iaf iväg till bibblan framåt halvtresnåret på jakt efter Riktigt Bra Böcker. Efter att ha förlorat mig i lite tidningsläsning i bibblans fantastiska fåtöljer i en timme, så kom jag hem med tre riktiga kap! En lyckad eftermiddag på bibblan kan verkligen höja mitt humör med flera flera grader!

Jag älskar att få böcker rekommenderade av människor man vet har bra smak i böcker. Gå iväg till bibblan, gå till hyllan och läsa -inte fuska och först kolla i katalogen om den finns inne, utan direkt iväg till hyllan. Finns den inte där, så kollar man i katalogen. Är den utlånad, så går man vidare till nästa titel på listan. Bättre än julafton, tycker jag! :)

Dagens kap:

Parfymen av Patrick Süskind. På tal om bra böcker hemma hos kloka och goda vänner dök den här upp och den kommer visst som film oxå här framöver. Jag riktigt längtar efter att öppna den.

Ensamhetens brunn  av Radclyffe Hall. Jag är förtjust i böcker om sent 1800-tal, tidigt 1900-tal och gärna om radikala kvinnor. Att den här dessutom sägs vara lesbiskhetens bibel (Irish Times) och att insidan av första pärmen innehåller praise från när den kom ut, gör bara att den känns ännu underbarare. Bokhorornas fel att den här fick följa med hem ;)

Doktor Glas av min vän Söderberg. Stod inte alls långt ifrån Parfymen,så den fick oxå följa med hem. Får se om jag tycker bättre om den här än mitt första möte med Hjalmar.

Vet inte vilken av dem jag ska börja med, bara...får se när de ligger där på nattuksbordet vilken som ser mest lockande ut...


Kommentarer
Postat av: Spectatia

Blev ju nyfiken på att titta in hos dig också. Mycket spännande att läsa här. :-)

Jag tycker mycket om Hjalmar Söderberg, och såg Doktor Glas som monolog på Vasateatern för inte länge sedan. Den var jättebra! Dessförinnan hade jag förstås läst boken och även sett en filmatisering från 1942. Charmig gammal svartvit film med bl.a. Georg Rydeberg. Så småningom ska jag även läsa Bengt Ohlssons Gregorius som är samma historia berättat ur ett annat perspektiv. Ska bli spännande.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback