"Hell's Angel. The life and times of Sonny Barger and The Hell's Angels Motorcycle Club" av Ralph "Sonny" Barger

Bargers egen historia om friheten på bågen, uppväxten och Hell's Angels.

Jag har läst en del tidigare OM outlaws, men aldrig något AV en outlaw OM outlaws (inte att förväxla med mc-klubben Outlaws..). Rakt på sak, ärligt och enkelt. Och såklart är det lockande med friheten, känslan av vinden och vidderna från motorcyklen och Barger ger en bra bild av hur en 100%-ig frihetsälskare lever sitt liv.

Det är struligt, med fängelsedomar, droger, brutala slagsmål i Änglarnas namn och konfrontationer med polisen. Men det är oxå vänskap, frihet, fester, musik och kärleken till bågen. Som faktiskt inte nödvändigtvis behöver vara en Harley, men de är tydligen lätta att meka med och eftersom en Ängel tydligen gör allt mek själv, så, ja...

Inget moraliserande, inget försvar av den livsstil han har valt, bara rakt på sak, så här var det. Om Hells Angel's regler, vad som är tillåtet och inte tillåtet, uppförandekoder, att medlemsskap är ett broderskap och hur viktigt det är att stå upp för sin patch och sin klubb. Om sina förhållanden, sina äktenskap, sin kamp mot cancern, filmerna och all uppmärksamhet som Hells Angels fått.

"Born to raise hell" gick i högtalarna när jag plöjde boken och jag insåg att just där var jag så nära den livsstilen jag någonsin skulle komma.  Många är kriminella. Många är narkomaner. Och de håller sig på den sida av lagen jag tänkte undvika. Därmed inte sagt att Barger faktiskt är en rätt sympatisk person, emellanåt. Han påminner mig bitvis om pappa.

Men jag nöjer mig med "bara" mc-åka. Och snart mc-köra med ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback